Setelinvaihtohuijaukset myymälöissä – näin huijarit toimivat ja näin suojaudut

Kesän aikaina olemme havainneet useilla asiakkaillamme ongelmia niin sanottujen setelinvaihtohuijausten tai niiden yritysten kanssa kassalla. Huijarit ovat usein erittäin taitavia ja toimivat nopeasti ja vakuuttavasti – ja voivat lyhyessä ajassa huijata myymälästä suuria summia käteistä rahaa.

Näin setelinvaihtohuijaukset toimivat

Setelinvaihtohuijaukset tapahtuvat yleensä suoraan kassalla. Huijari pyytää vaihtamaan suuremman summan rahaa – esimerkiksi 100 euron setelin pienempiin seteleihin. Eri keinoilla huijari pyrkii hämmentämään kassahenkilökuntaa:

Stressi ja häirintä

Henkilö puhuu tauotta, esittää kysymyksiä ja pyrkii luomaan kiireisen ja stressaavan tilanteen.

Toistuvat vaihdot

Aluksi vaihdetaan yksi summa, mutta huijari muuttaa nopeasti mieltään ja haluaa vaihtaa takaisin, tehdä uuden vaihdon tai lisätä summia.

Manipuloiva kehonkieli

Huijari yrittää pitää rahat itse käsissään, sekoittaa seteleitä, siirrellä rahakasoja kassalla tai ”auttaa” laskemisessa – usein äänekkäästi ja tarkoituksella henkilökunnan nähden.

Avustaja

Joissakin tapauksissa huijari toimii yhdessä kumppanin kanssa, joka häiritsee henkilökuntaa entisestään.

Lopputuloksena on usein se, että kassahenkilö antaa tietämättään liikaa rahaa – ja tappio huomataan vasta päivän päätteeksi.

Miksi tätä tapahtuu juuri nyt?

On useita syitä siihen, miksi kesäaikaan riski kasvaa:

  • Monet nuoret ja kokemattomat kesätyöntekijät kassoilla.
  • Enemmän käteistä liikkeellä turistikauden aikana.
  • Organisoidut rikollisryhmät, jotka liikkuvat paikkakunnalta toiselle ja jopa maasta toiseen.

Vinkkejä kassahenkilökunnalle suojautumiseen

Setelinvaihtohuijausten riskiä voi vähentää huomattavasti noudattamalla seuraavia ohjeita:

  1. Noudata aina myymälän käytäntöä käteisen vaihtamisesta.
    Jos myymälä ei tarjoa vaihtopalvelua, voi siitä kieltäytyä ystävällisesti mutta päättäväisesti.
  2. Laske setelit aina ääneen ja rauhallisesti.
    Sekä silloin kun asiakas antaa rahaa, että kun annat vaihtorahat takaisin.
  3. Älä anna asiakkaan pitää rahoja käsissään vaihdon aikana.
    Kaikki setelit tulee pitää näkyvillä kassalla, kunnes vaihto on valmis.
  4. Keskeytä vaihto, jos asiakas alkaa luoda hämmennystä.
    Pyydä kollega, myymäläpäällikkö tai vartija paikalle.
  5. Uskalla sanoa ei ja luota omaan tunteeseen.
    Jos tilanne tuntuu epäilyttävältä, keskeytä tapahtuma.

Vartijan rooli

Myymäläympäristössä työskentelevillä vartijoilla on usein tärkeä rooli tällaisten rikosten ennaltaehkäisyssä. Vartijoiden tehtäviin kuuluu muun muassa:

  • Tunnistaa huijaamiseen viittaavat käyttäytymismallit.
  • Tukea henkilökuntaa eri tilanteissa.
  • Dokumentoida epäilyttävät tapahtumat.
  • Ilmoittaa myymäläpäällikölle tai poliisille tarvittaessa.

Joissakin tapauksissa vartijan nopea toiminta on estänyt meneillään olevan huijauksen.

Koulutusta kassahenkilökunnalle

Tarjoamme myös lyhyitä koulutuksia kassahenkilökunnalle, joissa käydään läpi yleisimmät huijareiden käyttämät keinot. Erityisesti nuorille kesätyöntekijöille on arvokasta tunnistaa tällaisia tilanteita etukäteen.

Onko sinulla kysyttävää siitä, miten voimme auttaa myymäläsi turvallisuuden kanssa?

Ota rohkeasti yhteyttä – autamme sekä vartioinnissa, ennaltaehkäisevässä koulutuksessa että turvallisuusneuvonnassa.

MTP Syd Ab 2024
Web design by KeKu Design